| 22 Respons Terbuka ]


Gaza dibom. Ramai yang terkorban. Lebih ramai yang tercedera fizikal. Tercedera mental, siapa tahu? Ramai rakan saya tidak hadir ke kelas di universiti tadi pagi. Ya, pulang ke kampung halaman di Palestin, mungkin? Sama-samalah kita mendoakan mereka dan laknat Allah ke atas Israel. Ada perhimpunan di universiti tadi. Mungkin saya akan muat naik gambar-gambar di pos akan datang.


IMG_2355
Senyuman Tahun Baru di Petra. Unta ni fikir dia kacak kah? Cet.[Maaf, gambar blur]

IMG_2358
Senyuman Tahun Baru di Petra. Bajet cute.Rasa macam nak sepuk saja keldai tu. Nasib baik dah lambat pakcik bas duk tunggu.

Malam ini, masuklah Tahun Baru Hijriah. 1 Muharam 1430. Tahun baru bagi umat Islam. Tahun baru bagi yang mengerti dan memahami peristiwa hijrah.

Sayangnya, tahun baru Masihi kita sambut bagai nak rak, tapi, sikit pun tahun hijrah kita tak ingat. Oh, ucapkan terima kasih sekarang kepada kerajaan Malaysia yang memberikan cuti pada 1 Muharram untuk kita menyedari yang telah masuk tahun baru Hijriah. Dan, sebenarnya, saya pun selalu tak ingat Tahun Hijriah ni. Sebab esok cuti saja saya ingat esok 1 Muharram. Well. Hampeh betul lah.

Dan, oh ya, dua tiga hari lagi masuk Tahun 2009. Asyik saja orang bercakap mengenai azam. Saya ada kawan namanya Azam. Tapi, saya tahu, orang bukannya mahu mengumpat mengenai dia. Ini azam lain, kan?

Tapi, itulah, sepanjang hidup, sekali saja pernah saya ada Azam Tahun Baru. Masa Tingkatan Lima. Setelah dipaksa oleh guru Bahasa Inggeris kesayangan, Miss Lin, untuk menyenaraikan 10 azam saya. Dan, ouch! Susah wei. [Tapi, lebih 75% tercapai. Lalala~]


Wadi Rum, Jordan
Menggenggam azam? Wah.Wadi Rum, Jordan. [Walaupun saya pernah kata saya tak layak jadi model, tapi, saya tarik balik kalau nampak tapak tangan saja.]

Nak ikut ritual engkau orang memang sukar. Malah pernah saya jumpa orang yang ritualnya lebih menarik. Tulis apa yang diangankan untuk sepanjang tahun, kemudian, langsung tak buat. Saya pun tak pasti, sebenarnya yang dalam senarai itu "Senarai Jangan Buat" atau itu hanyalah latihan menulis di dalam Bahasa Melayu ataupun sengaja mahu memboikot diri sendiri. Ah, pelik bukan? Nasib baik ritual ini tak ada unsur-unsur syirik saja, kalau tidak mesti anda semua dimarahi oleh Majlis Mufti Kebangsaan.


Jadi, boleh anda bagi cadangan, azam apa ah yang kul [cool] sikit untuk saya buat masuk dalam senarai saya bagi meneruskan ritual orang ramai ini?

A Human Face-Like Mountain at Wadi Rum, Jordan
Nampak macam bersemangat saja muka di bukit itu. Sedang memikirkan azam tahun baru, kot?
Wadi Rum, Jordan.




p/s:Marilah kita menjauhi ritual sia-sia yang tidak membawa apa-apa faedah. Tukarkan perkara yang sia-sia itu kepada perkara yang berguna. Jom sama-sama! =)


22 Respons Terbuka

aQila Aini said... @ December 29, 2008 at 10:24 AM

ceyh, perasan gila tangan mau jadi model. haha! hey, tapi, memang cantik pun gambar tangan kau tu.. uhhh.. [muntah muntah]

yang pasti, kalau dah berazam tu, setidak2nya, cuba la daripada terus lupakan.

heh!

lagi satu, selamat tahun baru a.k.a maal hijrah. hey, kau makin tua.

:P

H2 said... @ December 29, 2008 at 12:34 PM

>>aqila

err...bukan perasan, tapi kan dah jadi tuh? mmg la aku sdiri je amek gmba, tp, still tgn aku kan modelnye?

err...ko ptt tgok posting sbelum ni kot..

bkn makin tua, tpi makin dewasa...

ye ye, selamat tahun baru Hijriah...

:|

Liyana said... @ December 29, 2008 at 2:25 PM

huhuh
salam maal hijrah...
nway ak ske ar gmbar tgn tuh..cun2~
ngeheeeeeee~

aQila Aini said... @ December 29, 2008 at 3:14 PM

huih, jangan buat muka innocent.

ye la ye la.. makin dewasa dan makin matang dan makin tua.

:)

H2 said... @ December 29, 2008 at 3:38 PM

>> Liyana

gambar keldai yg sengih sampai aku rasa nak sepuk dia tuh, cun x?

x leh grab ssuke ati tnpa minx dlu yer...lalala~

H2 said... @ December 29, 2008 at 3:39 PM

>>aQila

asal? ko x leh tgok laki muka innocent heeee??? yes2x... aku makin dewasa...lalala

buat muka innocent lg
:|
:|
:|
:|
:|
:|

aQila Aini said... @ December 29, 2008 at 4:13 PM

argh, suka hati aku la! tak sukaaaaa!! jangan ar.....

iye, makin dewasa makin ngengada. haha!

H2 said... @ December 29, 2008 at 4:22 PM

>>aqila

makin dewasa makin mesra adala.ish.

hudasaffry said... @ December 29, 2008 at 5:51 PM

haha
"makin dewasa makin mesra adala"
hak3, tergelak gelak ak bace
ouh, gambar keldai tgh sengih tuh mmg cun.hak3

hariz, ak rase azam paling cool yg sesuai, hurm hurm hurm
berlatih utk jadik model yg cool!~ berserta dgn senyuman yg cool!~
ahahahahaha

H2 said... @ December 29, 2008 at 5:59 PM

>>huda

jom gelak gelak.
gambar je yg cun kan? bukan keldai tuh kan? yes yes!

erm? model yg cool?
wohoh, model gna tapak tgn saja boleh la kot. senyuman yg cool? macam keldai tu yeh?

aQila Aini said... @ December 29, 2008 at 6:29 PM

erk.. makin mesra? yaiksss! [sumpah aku tersedak baca!]

jangan huda. jangan layan sangat hariz ni ouh. makin menjadi-jadi lak dia ni.

"gambar je yg cun kan? bukan keldai tuh kan?" putar belitkan ayat lah tu.

H2 said... @ December 29, 2008 at 6:34 PM

tersedak sebab ko baca ke, tersedak sbb ada org tak puas ati duk ngumpat kat ko? haaa?

asal? klu layan makin mjadi ape?
model? ishh. takmo lah.

bukan putar belit. cuma nak try tafsir. lalala~. gambar aku cun. keldai tuh takkanlah ko kata cun, kot?

aQila Aini said... @ December 29, 2008 at 6:39 PM

duhhh... sebab aku baca la.. mana ada orang nak ngumpat orang baik macam aku ni.. *uhuk uhuk!*

ceyh, kau nak jadi model? sebelum kau nak jadi model, aku dah kutuk kau abis2an.. huishhhh.. tak boleh bayang kalau encik hariz hazwan jadi model. mesti muka poyo nak mampus. uhhhhh...

ceyh, aku tak kata pun keldai tu tak cun. dan aku tak kata pun gambar kau tu cun. uhhhh....

[jelir lidah kat kau]

H2 said... @ December 29, 2008 at 6:45 PM

>>aQila

eleh, yo yo o jek tade org ngumpat ko. pompuan kan suka ngumpat dan gosip sama sdiri.aih.

Err, kan aku cakap aku takmo jd model. Ish ko nih. Cakap tak tahu baca, nnt nk fly g Oz. Tapi, klu aku jd pon, mesti la ko org 1st skali kan kmpul suma poster2 aku. Lalala~.

Dan, aku tak perlu pon ko cakap cun. Lalala~ [Oih, perati leklok blkg tuh, ada bgunan kan, tuh salah satu bgunan kt Petra.]

[Aku bukan budak2 nak men jelir2 lidah]lalala~

aQila Aini said... @ December 29, 2008 at 6:58 PM

haih, berapa kali aku nak bagitau kau? orang macam aku ni, takde sape nak ngumpat, sume puji baik2 je..

ceyh, hariz hazwan perasan! takkannye lah aku nak kumpul poster2 kau tu heh. buat nyemak je.

iyo.. aku nampak.. dan aku bayangkan bangunan tu warna pink. haih~

suka hati la nak men jelir2 lidah! hahha!

H2 said... @ December 29, 2008 at 7:03 PM

kalau aku g ngumpat ngn aizat ataupun haq jap lagi? haa, apa mau kata?

lalala~
perempuan mmg secara semula jadinya, pemalu, cikgu aku kata. Jadi, tak pa lah.

ha, klu ko nak, ko men la jelir2 sorg2 yeh? Aku tak kesah. Aku tak marah. Dan, aku tak mahu, join sama. Lalala~

aQila Aini said... @ December 29, 2008 at 7:05 PM

ceyh, mereka bukan kenal betul dengan aku pun. heh! nak ngumpat ape? >.<

iye, saya perempuan. dan saya akui saya memang pemalu. aawww!

cukup sampai di sini komen saya. saya malu lah orang baca komen2 saya ni.

H2 said... @ December 29, 2008 at 7:17 PM

>>aQila

ha. bagus pun malu. sebab tu malu nak ngaku nak kumpul poster aku.

hudasaffry said... @ December 29, 2008 at 9:00 PM

"sebab tu malu nak ngaku nak kumpul poster aku."

wahahahahhaha, ak gelak lagi..hak3

adoiiyaiii hariz, semoge berjaye jadik model..hak3

oih, gambar2 ko amek sume cantek.. siyes x tipu..keh3 ak da tgk da gambar2 ko kat flickr, but maybe sbb ko pakai camera yg pixel sampai 10 tuh kot.hak3
btw, mmg cantek..x tipu..hee!~

H2 said... @ December 29, 2008 at 9:20 PM

>>huda

yer, jom kita gelak sama sama. gelak sama aQila. haha.

err, jadi model? err..jadi cameraman model boleh, kot?

ohoh, tq2x..err, x smpai 10 mp la, 8.2 mp jer, err, tapi, kamera DSLR tuh, kalau x tau guna, lagi buruk dari kamera hp boleh jadi. 8.2 mp ke bape mp ke tuh bkn sebab gambar lawa atau x, yg jadi lawa sbb setting dan lens juga processer. 8.2 mp ke 10 ke, utk zoom dan fine pixel bg gambar, nk suh gmbar jgn pecah je. itu sajor.ooops, pnjg bebel, nnt la klu aku ada masa, aku citer sket pasal kamera kt blog ni. haha.

dan, yeah, aku mmg duk tunggu nak beli DSLR satu. walala...

FaTiN said... @ December 30, 2008 at 2:29 PM

hi..salam ziarah.

H2 said... @ December 30, 2008 at 8:06 PM

>>fatin

hi, slm ziarah..

Post a Comment