| 3 Respons Terbuka ]

Bottles at White Studio
Botol-botol peribadi kegemaran di rumah. Eh, yang lebih penting, White Studio beb. Haha.


Agak lama tidak berblog. Hah, lama lah sangat. Tak mengapa, saya mahu buat satu post juga. Maaflah, saya tak berminat untuk menjadi profound tika musim peperiksaan ini, walaupun saya sanggup menonton movie di malam peperiksaan Bahasa Inggeris, menonton video klip lagu-lagu bahasa German dan Spanish, juga lagu kebangsaan negara Qatar di malam peperiksaan Kimia. Oh, juga belajar bahasa German dengan begitu banyak sekali pada malam tersebut. Tak lupa Wikitravel.org, bahan bacaan saya yang tidak akan ditinggalkan.Maafkan saya jika artikel di bawah ini yang pada mulanya ingin disajikan di dalam bentuk santai menyentuh isu sensitif.

Entahlah, saya tak pasti mengapa, saya mahu menulis sesuatu tentang "Jakun". Tadi, saya baca Wikipedia, tentang Jakun. Rujuk sini. Ya, jangan persoal kenapa saya baca. Saya dan wikipedia adalah tiada apa-apa pertalian. Saya cuma jatuh hati pada ia. Tapi, persoal apa yang saya baca dan apa yang saya fikir. Persetankan semua itu, mahu saya tanya kamu, apa yang kamu fikir tentang Jakun?

Mari, saya quote sedikit ulasan Wikipedia tentang Jakun.

"A Jakun man or woman has a round head, a flat face with a square lower jaw, a thick, short nose with wide, open nostrils, high and well-marked cheekbones, a blue-black hair color, black eyes, and scanty beard. All of these attributes are typical of tropical Asians"

Seperti kamu? Ah, kalau sama, sila mengaku anda Jakun sekarang. Oh, kalau tak mahu, saya tak kisah. Apa yang saya kisahkan di sini ialah betapa kita marah apabila dikatakan orang Melayu bodoh, orang Melayu malas, orang Melayu bangang dan sebagainya. Lagi-lagi, kalau yang mengatakannya itu, bangsa lain, Cina dan India terutamanya. Rasis kata kita. Tapi, kenapa kita tidak terasa sedikit terdetik pun bersalah dan rasis menggunakan perkataan "Jakun" kepada mereka yang terkinja-kinja berenang di dalam tasik KLCC? Ataupun mereka yang melompat-lompat betak [maaf pencinta bahasa, ini adalah gabungan; "beruk+katak"] melihat gambar Mawi tidur? Nasib baik mereka berada jauh di pedalaman dan tidak berminat untuk masuk mahkamah seperti Lisdawati dan Rita Rudaini.

Dan, pernah sekali kawan saya berbangsa Cina, ada menyuarakan ketidakpuasan hatinya dan mempersoal akan istilah "Cina Buta". Mahu tahu sejarah nama Cina Buta? Google lah sendiri. Sila berusaha lebih sedikit. Yang pasti, saya respek kawan saya itu kerana kefasihannya bercakap Melayu lebih Melayu dari Melayu SpaQ.





//Oh, sedikit nota kata-kata hikmat, dari rakan saya Anas Faris. Dia pernah menyebut, usah malu dan takut akan pandangan orang di khalayak, kerana kita hanya berjumpa dengan mereka sekali saja. Kalau sekali lagi pun, bukannya mereka ingat akan kita. Maaf, saya malas susun kata-kata ini dengan indah kerana agak sukar. Dan, dia menyebut kata-kata ini selepas dua peristiwa yang agak memalukan di Putrajaya, 2 tahun lalu kan, Anas? Heh, dan saya pegang kata-kata itu sampai sekarang.Eh, saya tak akan menceritakannya di sini. Usah tanya. Pasti tak dijawab.

3 Respons Terbuka

hudasaffry said... @ January 21, 2009 at 2:49 PM

Deutsch lernen können =)

[weyh, betol ke ayat ak] hak3

hudasaffry said... @ January 21, 2009 at 2:50 PM

adehh!! baru ak perasan, salah rupenye ayat ak..isk3

H2 said... @ January 21, 2009 at 2:57 PM

>> huda

err.ko tanya, ko jawab. ermph, aku tak tahu la composition2 ayat ni. Aku mana la belajar dengan orang hidup macam ko. Aku belajar dalam tenet je la.

Post a Comment